Rekonstrukce železničního vozu "Slovenská strela"
V srpnu roku 2019 jsme byli osloveni ostravskou čalounickou firmou EXCORDE OSTRAVA - manžely Kupkovými, kteří jsou majitelé této firmy, jestli by nebyla možnost v naší společnosti vyvzorovat a vyrobit plyšovou tkaninu, která bude použita k rekonstrukci čalounění sedadel v železničním voze „Slovenská strela“, v rámci rekonstrukce tohoto vozu.
Manželé Kupkovi kontaktovali několik českých i zahraničních výrobců potahových materiálů. Realizaci tohoto projektu jim však žádná firma nepřislíbila buď z technologických, časových nebo množstevních důvodů. Naše společnost firmě EXCORDE spolupráci na vyvzorování a následné výrobě spolupráci přislíbila.
Pro vyvzorování příslušného dezénu nám byla poskytnuta pouze černobílá dobová fotografie vozu, ze které jsme společně odvodili barvu a dezén potahového plyše. V první fázi přípravy výroby jsme vyvzorovali technický prototyp dezénu tkaniny, který byl poté schválen pracovníky ČMŽO, restaurátory a firmou EXCORDE. Po následném odsouhlasení dezénu a barvy pak byla vyrobena kompletní zakázka potahového plyše.
Ve 2. fázi vzorování textilie pro rekonstrukci železničního vozu jsme pak vyvzorovali a poté vyrobili okenní záclonky. Vývoj daného dezénu měl obdobný postup jako výroba plyše na sedadla vozu.
Několik zajímavostí týkající se železničního vozu „Slovenská strela“
- železniční motorový vůz byl vyroben ve firmě TATRA KOPŘIVNICE v roce 1936
- na svou dobu měl vůz několik unikátních technických řešení a patentů
- typové označení je TATRA 68
- vyrobeny byly pouze 2 kusy
- jméno dostaly podle trasy, na které jezdily (Bratislava – Praha)
- celková doba cesty byla 4 hod 18 minut (Praha – Bratislava), tato doba byla překonána až počátkem 21. století vlaky EUROCITY a PENDOLINO
- na svou dobu vynikal vůz poskytovaným komfortem a rychlostí
- první vůz byl vyřazen z provozu v r. 1953, druhý v roce 1960
https://www.facebook.com/udalostiostrava/videos/553219282022954/